Сім правил успішного навчання

1. Навчання  ефективне,  якщо   дається  із  зусиллям. Людина повинна докладати свідомі зусилля для того, щоб засвоювати нові навички та вміння. Знання, отримані без зусиль, подібні до відбитків  на піску: дуже скоро від них не залишиться і сліду.

 

2. Ми добиваємося стабільного вдосконалення лише тоді, коли можемо виміряти свій прогрес. Людина схильна до ілюзій в оцінці ефективності свого навчання. Як правило, ми переоцінюємо свої успіхи від поверхневого ознайомлення з матеріалом і неправильно оцінюємо темпи нашого прогресу. Щоб уникнути цього, необхідно постійно контролювати свої успіхи з допомогою об'єктивного виміру: тести, різноманітні стандартизовані перевірки навичок і навіть банальні питання для самоперевірки в кінці розділу  у  підручнику  дозволять тверезо оцінити наш прогрес в навчанні,.

 

3. Класичні шкільно-університетські методи підготовки малоефективні.  Перечитування  текстів і механічне зубріння нічого не дають. Це легкі методи навчання, які суперечать першому правилу. Вони не змушують нас напружувати  наш  розум по-справжньому, а просто стомлюють його одноманітним повторенням.

 

4. Практика  згадування - основа навчання. Чим більше разів ми згадаємо інформацію, тим довше вона буде  зберігатися  в  нашій пам'яті. І снує дві ефективні техніки згадування.

  Перша - це відкладене згадування: на картці з одного боку напишіть питання, з іншого - відповідь на нього. Спочатку треба вивчити зміст картки, потім, через день, спробувати згадати його. Якщо ви вірно згадали відповідь, вказаний на звороті картки, її можна відкласти на тиждень до наступного повторення. Якщо помилилися - повторити необхідно вже на наступний день. Чим довший  ланцюжок успішних  пригадувань, тим все більший інтервал повинен бути перед наступним повторенням. Ця система особливо популярна для вивчення іноземних слів.  Однак за допомогою найпростіших карток або навіть самого звичайного рукописного конспекту систему відкладеного згадування можна пристосувати для вивчення практично будь-якого предмета.

  Друга надзвичайно ефективна техніка згадування - перемішування тем і типів завдань. Якщо ви вивчаєте англійську, не варто штучно розділяти своє навчання на вивчення граматики, лексики і навичок говоріння. Краще вивчати їх одночасно, чергуючи один вид занять з іншим. Якщо ви вирішуєте різні підтипи математичних задач в рамках однієї теми, перемішуйте їх так, щоб кожен разів вам доводилося подумати, з яким саме підтипом завдання ви маєте справу.

 

5. Спробуйте вирішити проблему до того, як вас навчать її розвязувати.  Не варто поспішати читати про те, як чергова легенда менеджменту врятувала свою компанію. Спочатку подумайте, як на його місці вчинили б ви. Не має значення, вийде знайти правильну відповідь чи ні. Вже те, що ви докладете зусилля, спробуєте  "придумати свій велосипед" до того, як отримаєте готову  відповідь, допоможе вам швидше і глибше розібратися в новій ідеї або способі вирішення проблеми.

 

6. "Стилі навчання" на  кшталт "візуального" або "аудіального" - міф. У нас немає серйозних наукових підтверджень їхнього існування. Навпаки, дослідження вказують на те, що найкраще запам'ятовується та інформація, в сприйнятті якої задіяно максимум органів  чуттів і різних асоціацій. І це цілком логічно, адже знання конструюються.

  Багато хто вважає, що наша пам'ять - це порожня  посудина, в яку ми просто заливаємо нову інформацію до тих пір, поки вона не наповниться до країв. Однак ця концепція глибоко помилкова. У реальному житті нові знання завжди прив'язуються до тієї інформації, яка вже зберігається в нашій пам'яті. Нові поняття і ідеї можуть бути зрозумілими і сприйнятими нами лише за допомогою вже знайомих понять та  ідей. Тому варто засвоїти звичку пояснювати самому собі  нове  і складне  через старе і просте. Зіткнувшись зі складною і незрозумілою ідеєю, обов'язково спробуйте знайти для неї просту аналогію або метафору, яка допоможе вам "зловити" суть нової інформації.

 

7. Слід намагатися знайти фундаментальні правила і першооснови вирішення проблем, а не просто запам'ятовувати факти або зазубрювати процедури вирішення тих чи інших завдань. Такі першооснови, які можуть бути використані для вирішення безлічі завдань в різних сферах знань, прийнято називати ментальними моделями. Класичний приклад ментальної моделі - це еволюція: природний розвиток, рух від простого до складного, яке відбувається повільно, але невідворотно. Кожен з нас в більшою чи меншою мірою знайомий   з поняттям біологічної еволюції. А   якщо ми зіткнемося з терміном "зоряна еволюція"?  Він  не знайомий  нам, але, володіючи ментальною моделлю "еволюція", ми легко можемо здогадатися, що мова, очевидно, йде про природну , повільну  і неминучу   зміну  стану зірок. І будемо дуже недалекі від істини, хоч і почули цей термін вперше. Чим більшою кількістю ментальних моделей ми володіємо, тим швидше і ефективніше зможемо розуміти нові ідеї та концепції.

 

  Як змусити себе вчитися самостійно

  Книги, масові безкоштовні онлайн-курси та інші доступні джерела якісних знань сьогодні    доступні всім бажаючим.  Куди більш складне питання, як мотивувати  себе  до  самостійного  навчання  і  нарешті-то закінчити ті два десятки  книг і онлайн-курсів, які ви вже давним-давно хочете пройти. Спробуйте слідувати трьом простим, але перевіреним на практиці порад.

  Вчитися потрібно потроху, але регулярно. Якщо ви роздумуєте, коли краще проходити онлайн-курс - на вихідних  протягом декількох годин за раз або щодня по півгодини, - то останній варіант оптимальний. Розбивка навчального процесу на невеликі сесії створює відчуття швидких успіхів і мотивує повернутися до навчання на наступний день.

  Самостійно вчитися найкраще в один і той же час в одних і тих же умовах. Звичка - друга натура, а регулярність - запорука успіху в навчанні. Виробивши у себе звичку вчитися в певний час, вам буде  легше дотримуватися регулярних занять.

  Самостійне читання книг і проходження онлайн-курсів позбавляють вас важливого стимулу у вигляді соціального тиску: якщо ви закинете навчання, на відміну від традиційної освіти, ніхто про це не дізнається: ні викладач, ні інші студенти. Створіть для себе необхідний  для самостійного навчання соціальний тиск: публічно розкажіть про свої плани друзям, приєднайтеся  до  групи   підготовки  або  самі  її  організуйте, обговорюйте і коментуйте процес вашого навчання в соціальних мережах.

Comments